lördag 5 januari 2013

Resume Juli - December 2012

Hej! Länge sedan jag bloggade så nu är det dags igen! Tänkte knyta ihop säcken för 2012.

Sommaren på Ankeråsen var hur bra som helst. Vädret var av underordnad betydelse för mig!
14 juli hade jag " lånat ut Ankeråsen till Cissi och Emanuel. De hade sin bröllopsfest här. En stor och härlig fest för hela " tjocka " släkten. Vädret var med oss( vädret viktigt den kvällen). Vi kunde vara på min stora altan till långt fram på småtimmarna. God mat, bra tal, roliga lekar och dans så altangolvet bågnade!Grannarna fick också njuta av musiken he he! En oförglömlig kväll!
Den 19 juli var det dags för årets besök av Linda Sigurdsson med familj. En tradition sedan flera år! I år blev det lunch på Hovs Hallar!
21 juli var det dags för mitt vuxna livs första lopp, 6 km löpning!! Jag gillar att jogga- löpträna men springa bland riktigt " löpfolk " var nervöst. Jag gick ut hårt, glömde att springa mitt jämna tempo men i mål kom jag i alla fall. Bästa Sixten kom springande och mötte mig. Löpproffsen Dahlhöjs sprang också så familjen Welander ställde upp som barnvakt till lille Harry.
Alla barnen har varit på Ankeråsen, en del mer och andra mindre. Det är härligt att kunna ta emot sin häliga familj!!
Sixten fyllde år i augusti. Dags för en tripp till Alingsås och ett roligt kalas.Alltid roligt att träffa Sofias familj! Pricken över i:et var att Harriet kom med! Hon tackade ja på kort varsel! Mitt fel! Jag hade glömt att ringa henne. Så det kan bli!!
 I mitten av augusti när jag varit pensionär en månad kom flera telefonsamtal från några skolor som undrade om jag ville jobba: jag tackade idogt nej men så ringde det från Strandängsskolan och då var det svårt att tacka nej. Bästa skolan jag arbetat på och väldigt trevliga kolleger. Jag tackade ja.Halvtid jobbar jag. Mer vill jag inte jobba. Tackade ja till vårterminen också, så nu kör jag igång igen den 8 januari. Det är roligt att jobba och jag hinner med lite annat också tex. träna, läsa,umgås och ta det lite lugnt.
I september tog jag och Cissi en tur till Jönköping för att hälsa på mitt barnbarn Viktoria som studerar på högskolan. Det blev jättelyckat! Dels att se hur mysigt hon bodde och att få prata med henne om studier,kompisar och fritid. Så mycket fritid vet jag egentligen inte om det var för henne. Två jobb och studier på det.Ambitiös flicka!Hon trivdes jättebra med livet och det värmde mitt farmorshjärta.
I september var jag också en sväng i Alingsås då hon fyllde 20 år. Jättefestlig födelsedagsfest med god mat och trevligt sällskap.Karin är " grym" på matlagning! Alltid lika mysigt att träffa mormor Eira och morfar Sture.
 Bokmässan med Linda blev det också. En kul tradition som jag inte vill missa.
I slutet av oktober var jag med Claes och tittade på handbollsmatch i Halmstad. En riktig nostalgitripp! Nu gick det inte så bra för Alingsås i den matchen, men en upplevelse för mig ändå. Claes var väl inte så nöjd med resultatet milt uttryckt!!
Sista helgen i oktober kom Putte, Sofia och Sixten hit.Riktigt mysig helg!! Cissi och Emanuel dök upp på fredagkvällen.På lördagen tog vi en promenad och fikade på Sockerbagaren. Faktiskt första gången jag fikat där!På söndagen blev det korvgrillning på stranden. Åååå vad mysigt det var och solen sken!
 Första lördagen i november bjöd jag in familjen till en liten Hallowen - familjefest.Det blev middag, quiz, en massa " tjöt" och skratt!! Det var så roligt att se Sixten och Harry tillsammans. Världens bästa Sixten och Världens bästa Harry!!
Sista helgen i november kom Linda och lille Harry på ett " spontanbesök". Det var jätteroligt att få rå om dem en helg. Johan var hemma och jobbade.På lördagen var vi på Wapnö julmarknad. Mysigt värre!! Det hoppas jag kan bli en tradition. Vi avslutade med " tomtegröt" på slottet tillsammans med Cissi och Emanuel!
Första lördagen i december var jag och min goda vän Karin och såg Jonas Gardell på Halmstad teater. Mycket skratt blev det!! Vi åt också en god middag på restaurang Norreport. Mycket, mycket bra kväll!! Dagen innan Lucia åkte jag och Cissi till Alingsås för att vara med på Sixtens Luciafirande. Putte, Sofia (hon jobbade) och mormor och morfar var också där. Åååå Vad det var fint och stämningsfullt! Resten av dagen var jag och Cissi med Sixten medan mamma och pappa jobbade. Det blev Sixtens dag! Vi var på stan; lekte, busade, fikade och hade jättekul! Avnjöt också en fantastiskt god middag som Putte hade fixat i ordning!
Vi hann med ett besök hos bästa Harriet också innan vi åkte hem. Det vill man inte missa!
Vi skulle besökt Dahlhöjds också men där hade de vinterkräksjuka så det blev inget med det.Jag och Cissi hade lite mys hos mig i stället.
 På söndagen var det dags för lutfiskmiddag hos vännen Karin. Jag har inte ätit lutfisk på många år, inte min favoriträtt precis. Men det gick att äta lutfisk med en massa goda tillbehör som Karin hade.Kul var det hur som helst och mycket prat blev det. Fyra tanter i sina bästa år!!Ha ha
Iår har jag firat tre julaftnar!Det går inte av för hackor!! Riktiga julafton med Cissi och Emanuel! Lungt och mysigt! Jag hann se alla TV program jag ville se! Kalle Anka och Karl Bertil Jonsson. Det var längesedan sist! Saknade förståss min mamma! Hon var så mycket jul för mig, höll hårt på traditionerna.
På juldagen, julafton nummer två med Johan, Linda, Harry och Cissi. Väldigt kul det med och jag var tomtemor som delade ut julklappar ( tomtemor på julafton också)! Julbord nummer två serverades också.
 På lördagen innan nyår kom Putte;Sofia och Sixten. Dags för julafton nummer tre. Sixten hjälpte mig att dela ut julklappar.Kul kul!!  Cissi, Emanuel, Johan, Linda, Harry och jag firade nyår tillsammans. Welanders skulle fira med sina vänner. Festklädda var vi, tre rätters meny blev det. Vi hade nyårslek istället för julklappslek och en quiz som Emanuel gjort. Svårt var det sa alla. Jag tyckte det var lätt!! Ha ha ha!!Jag vann quizen så nästa år är det min tur att göra en. Fint pris fick jag också! Vi skålade in det nya året i champange!!
Nu är det nytt år 2013! Det blir ett spännande år för jag ska bli mormor för andra gången! I mitten av februari är det beräknat. Karolina tar studenten! Mycket att skriva ner, för det händer mycket på ett år. Ändå har jag bara plockat ut godbitarna!! Kram Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar